
Attensphere
Celem AttenSphere jest stworzenie nowoczesnej, innowacyjnej platformy VR/AR do grywalizacji terapii neurofeedback. Dzięki wykorzystaniu interfejsu mózg–komputer (BCI), system pozwala analizować aktywność mózgu w czasie rzeczywistym, monitorować postępy użytkownika oraz wspierać poprawę kontroli nad koncentracją. Projekt ma na celu podniesienie skuteczności terapii poprzez interaktywne i angażujące mechanizmy treningowe, a także umożliwienie rywalizacji i współpracy między użytkownikami w czasie rzeczywistym. Główną grupą docelową są osoby z zaburzeniami koncentracji, w szczególności dzieci z ADHD, u których systematyczna terapia neurofeedback często przynosi pozytywne rezultaty. Dzięki platformie terapeuci zyskają nowoczesne narzędzie, które pozwoli im skuteczniej angażować pacjentów i otworzy nowe możliwości prowadzenia terapii.
Czas trwania
09.2025 – obecnie
Zakres tematyczny
BCI
Technologie
Python
AttenSphere – „Skupienie w świecie gry” – to projekt badawczo-technologiczny, łączący nowoczesne rozwiązania neurofeedback z immersyjnym środowiskiem VR/AR. Tradycyjne metody terapii neurofeedback opierają się głównie na pasywnym oglądaniu treści multimedialnych, które zatrzymują się w przypadku spadku koncentracji. AttenSphere idzie o krok dalej – oferuje dynamiczne, grywalizowane treningi, w których zdobywane osiągnięcia i postępy zależą bezpośrednio od poziomu skupienia użytkownika. System zostanie oparty o zestaw współpracujących ze sobą elementów, takich jak:
model sztucznej inteligencji wykrywający i analizujący poziom skupienia użytkownika,
minigry VR/AR, w tym także umożliwiające terapię w parach,
system zapisu postępów i analizy wyników użytkowników,
interaktywne mechanizmy grywalizacji, w których koncentracja staje się kluczowym elementem rozgrywki.
Wprowadzone zostaną angażujące, interaktywne formy treningu, dynamicznie reagujące na wyniki użytkownika i oferujące atrakcyjne, zróżnicowane wyzwania. Dzięki temu terapia stanie się bardziej satysfakcjonująca, motywująca i dostosowana do potrzeb pacjentów. Platforma zostanie zaprojektowana w sposób przystępny i przyjazny, aby ułatwić dzieciom – szczególnie tym z ADHD – systematyczne uczestnictwo w terapii poprzez interaktywne ćwiczenia i rozgrywki. Jakość systemu będzie oceniana pod kątem następujących wskaźników:
skuteczność modelu sztucznej inteligencji w detekcji i analizie koncentracji,
ocena minigier VR/AR przez osoby testujące pod kątem zaangażowania i utrzymania uwagi,
wpływ platformy na średni czas koncentracji użytkownika mierzony podczas kilku sesji.
Projekt rozwija się od 2025 roku i obecnie jest we wczesnej fazie badań i wdrożeń.
Członkowie projektu

Inż. Paweł Dzikiewicz
-